Права споживачів під час гарантійного ремонту технічно складної побутової техніки
Багатьом відома ситуація, коли техніка, яка
знаходиться на гарантійному обслуговуванні
виходить з ладу і споживач, намагаючись їх
полагодити, стикається з численними
проблемами.
Магазин, відправляє споживача в сервісний
центр, а той знаходить масу причин, щоб
відмовити в безкоштовному і своєчасному
ремонті. Наприклад, збільшує термін
проведення гарантійного ремонту, у разі
відсутності запчастин. Змушує споживача розписатися в квитанції та погодитись з
таким умовами, що призводить до збільшення терміну гарантійного ремонту до
тридцяти і більше днів.
Так які ж права має споживач, щодо гарантійного ремонту?
Питання захисту споживачів під час гарантійного ремонту регулюються
статями 8 та 17 Закону України «Про захист прав споживачів» (далі-Закон) та
Порядком гарантійного ремонту (обслуговування) або гарантійної заміни технічно
складних побутових товарів (далі-Порядок), затвердженим постановою КМУ від
11.04.2002 № 506.
У разі поломки товару протягом встановленого гарантійного терміну виробник
(виконавець) зобов’язаний забезпечити безкоштовне виконання робіт з гарантійного
ремонту. Він полягає в проведенні робіт, пов’язаних з усуненням недоліків товару, з
метою його використання за призначенням протягом гарантійного терміну. При
виконанні гарантійного ремонту, гарантійний термін збільшується на час
перебування товару в ремонті.
Звертаємо увагу споживачів на те, що Закон передбачає єдиний випадок
відмови в гарантійному ремонті – порушення споживачем правил експлуатації
товару або його зберігання. Але цей факт має довести сторона, до якої споживач
пред’явив вимогу про безоплатне усунення недоліків.
З вимогою про безоплатне усунення недоліків, тобто про виконання
гарантійного ремонту, споживач відповідно до ст. 8 Закону має право звернутися за
своїм вибором до продавця, у якого був придбаний товар, до виробника або
підприємства, що задовольняє ці вимоги за місцезнаходженням споживача (далі
– виконавець). Якщо споживач вирішив звернутися в сервісний центр, то слід
звертатися в ті з них, які вказані виробником в експлуатаційних документах.
Вимогу бажано викладати в письмовій формі, наприклад, у вигляді претензії,
додавши до неї копії чека та технічного паспорта або документа, що його замінює, з
позначкою про дату продажу. Претензія складається в довільній формі у двох
примірниках, один з яких передається виконавцю, а інший, з відміткою про її
отримання та датою, залишається у споживача. Якщо претензію відмовляються
прийняти, її слід відправити поштою рекомендованим листом, бажано з
повідомленням про вручення, в такому випадку споживач знатиме, хто і коли
отримав його претензію.
Відповідно до ст. 8 Закону виконавець повинен усунути недоліки товару
протягом 14 днів з дати пред’явлення вимоги споживачем. Зазначений строк
може бути збільшений лише за згодою сторін. Тому, якщо в квитанції про прийом
товару в ремонт зазначено термін ремонту 28 днів, споживач має право не
підписувати її і вимагати усунення недоліків у строк, що не перевищує 14 днів.
Звертаємо увагу споживачів на те, що Законом встановлено відповідальність
виконавця за несвоєчасне усунення недоліків. Так, згідно зі ст. 8 Закону, за кожний
день затримки усунення недоліків понад установлений строк (14 днів) споживачеві
виплачується неустойка в розмірі 1% вартості товару.
На час ремонту товару, споживач має право в письмовій формі вимагати
надання (з доставкою за рахунок виконавця, якщо товар великогабаритний або його
вага перевищує 5 кг) аналогічного товару належної якості, тобто товару, що володіє
тими ж основними споживчими властивостями.
Перелік товарів, які на письмову вимогу надаються споживачеві з
обмінного фонду, затверджено постановою КМУ від 19.03.1994 р. № 172 «Про
реалізацію окремих положень Закону України «Про захист прав споживачів».
У разі порушення ваших прав, як споживача, ви може звернутися із
відповідною заявою до Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-
Франківській області за адресою: вул. Берегова, 24, м. Івано-Франківськ або
надіслати заяву зручним способом: поштою, електронною поштою або через веб-
сайт управління. Контактний телефон 0342-559617.